Petua Mudah Hilangkan Batuk Berkahak Dan Gatal Tekak Dengan Bawang Putih

Bawang putih mempunyai banyak khasiat kesihatan badan kita, antaranya apabila batuk berpanjangan pastinya menganggu ketenteraman dan pergerakan semasa. Batuk yang keterlaluan akan menyebabkan kegatalan pada tekak menjadikan kita tidak selesa sama ada ingin makan dan juga tidur.

Kadangkala pada mulanya hanya batuk biasa, berkahak, gatal tekak dan akhirnya boleh juga batuk kering yang akan membahayakan kesihatan kita terutamanya dari segi pernafasan.

Berbagai cara serta petua hilangkan batuk dan sakit tekak. Namun, cara menghilangkan batuk paling mujarab adalah petua orang-orang tua dahulu dengan menggunakan bawang putih yang dibakar api. Petua yang diajar oleh orang tua ini sangat mudah dilakukan serta bahannya juga amat mudah didapati di rumah.

CARA-CARA HILANGKAN BATUK BERKAHAK DAN GATAL TEKAK DENGAN BAWANG PUTIH:

1. Satu labu atau dua labu bawang putih bersama kulitnya

2. Bakar bawang putih tersebut di atas kuali atau di atas api perlahan bersama kulitnya selama 20 hingga ke 30 minit. Pastikan jangan sampai rentung dan hangit.

3. Makan bawang putih yang dibakar tadi 4 atau 5 ulas. Gigit dan telan begitu saja. Bawang putih yang dibakar sangat sedap dan lembut.

Pastinya selepas dimakan bawang berkenaan batuk anda tentunya akan berkurangan. Insha Allah, batuk akan berhenti dengan serta merta. Dikatakan lendiran kahak juga akan berkurangan dan kering setelah anda memakannya.

Sumber: Ustazah Wan Habsah

Jika anda rasa artikel ini memberi manfaat silakan berkongsi. TQ 🙂