Doa Untuk Mencairkan Serta Melembutkan Hati Seseorang Dari Jarak Yang Jauh

Doa ini juga untuk meluluhkan hati orang yang kita cintai. Untuk melembutkan hati seseorang yang hatinya keras dan tidak mahu mendengar atau bersahabat dengan kita, supaya dia menjadi lembut dan mahu dekat dengan kita, maka kita boleh menggunakan doa atau amalan yang dalam sejarah Islam berhasil dalam melembutkan hati yang sangat keras yang dimiliki oleh Umar bin Khattab.

Jika orang yang kita tuju atau target yang kita nak lembutkan hatinya ada di dekat kita, mungkin anak atau suami/isteri kita, maka kita boleh menggunakan surah Thaha ayat 1-5 yang dibaca 3 kali dan kemudian dihembuskan di hidungnya ketika sedang tidur nyenyak.

Kita tahu Umar bin Khattab adalah musuh umat islam ketika itu. Iaitu sewaktu beliau belum masuk Islam, sebab itu doa ini juga boleh digunakan sebagai doa untuk meluluhkan hati musuh, juga boleh digunakan untuk meluluhkan hati suami atau isteri, dan juga seseorang yang hatinya keras.

Surat Thaha ini (1-5) adalah surat yang dibaca oleh Umar ketika belum masuk Islam di depan adiknya sebagai bentuk penyesalannya kerana sudah memukul adiknya yang sedang membaca al-Qur’an. Atas kehendak Allah, ketika Umar membaca ayat-ayat itu, hatinya menjadi tersentuh dan luluh oleh kandungan maknanya dan dia meminta dipertemukan dengan Nabi untuk menyatakan keislamannya.

Bagaimana jika target kita berjarak jauh? Ternyata sebelum peristiwa itu, Nabi juga membaca ayat Al-Qur’an yang ditujukan untuk Umar agar hatinya menjadi lembut. Untuk melembutkan hati seseorang yang jauh dari kita, bacalah doa ini yang pernah dibaca oleh Rasulullah SAW kepada Saidina Umar bin Khattab untuk memeluk agama Islam.:

Allahu Latiifun bi ‘Ibaadihi yarzugu man yasyaa-u Wa Huwal Qowiyyul Aziiz (Surah As Syura ayat 19)

Artinya:
Allah Maha Lembut kepada hamba-hambaNya; Dia memberi rezeki kepada siapa saja yang dikehendakiNya (menurut peraturan yang telah ditetapkan), dan Dia lah Yang Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.

Bacalah ayat di atas sebanyak 19 kali dan sebut nama orang yang menjadi target, Insya Allah dengan izinnya, hati orang tersebut akan menjadi lembut dan dekat dengan kita.

Demikianlah doa untuk melembutkan atau meluluhkan hati orang yang keras hatinya, atau mungkin suami atau isteri anda yang kebetulan memiliki watak dan hati yang keras. Semoga boleh bermanfaat dan orang yang kita cintai bisa bersikap lembut dengan kita.